Thursday, February 09, 2006

Resipi...AYAM UNCLE TOBBY

Bahan;
1 ekor ayam dipotong 12 @16 terpulanglah.
[dibasuh. digaul garam kunyit dan digoreng 1/2 masak ]

6 biji bawang besar dijadikan bawang goreng.
[minyak lebihan goreng bawang boleh dibuat goreng ayam]

30 biji cili kering}mesin [cili ikut kepedasan masing-masing]
1 camb garam }hingga
2 camb gula }halus

Air asam jawa }
Kicap manis } secukup rasa
kicap masin }

3 tangkai daun kari

Caranya:

Guna minyak lebihan goreng ayam tumis cili dan letakkan daun kari masak hingga BENAR-BENAR GARING.Masukkan air asam dan kicap serta bawang goreng dan digaul rata, jika pekat bolehlah ditambah sedikit air masak hingga mendidih, masukkan ayam gaul rata dan masak hingga pekat. Kemudian rasa lah sedikit kuahnya,apa yang kurang bolehlah ditokok tambah ikut selera masing-masing.Janji ada rasa pedasnya ada rasa masinnya ada rasa manisnya dan yang paling penting ia sedap dimakan dengan nasi minyak atau nasi biasa.Ini adalah diantara menu kegemaran keluarga zie.

P/S : Nak hilangkan rasa bau hanyir ayam, setelah semua kekotoran dibuang gaul ayam dengan segenggam tepung gandum biar seketika dan bilas,kita akan dapati segala lendirnya mudah dibersihkan.
P/S Untuk mendapatkan bawang goreng yang sedap dan garing;Masukkan 1 camt garam semasa kita goreng bawang tersebut. Bila bawang dan mula nampak kuning sedikit matikan api dan bolehlah diangkat ini kerna minyak yang sedia panas tu dah dapat untuk mengaringkan bawang tersebut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

|