Thursday, March 30, 2006

Resipi...KARI TETEL

(resipi Lela Omar)

Bahan2:-
1/2 kg tetel dibersihkan & buang lemak2 berlebihan
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
2 inci halia
5 sudu besar rempah kari daging
1 cawan air asam jawa (saya buat tu sederhana pekat je...kalau pekat sangat, nanti terlebih masam plak)
2 liter air
1 inci kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1/2 cawan santan (tak buh pun lela kata takpe....tapi, pada saya lebih sedap kalau ditaruh santan)
2 biji ubi kentang, dibelah 4
2 biji tomato, dibelah 4
1 tangkai daun kari
sedikit minyak utk menumis
garam secukup rasa
gula secukup rasa (kalau suka)

Cara2 :-
tumbuk/blend bawang besar, bawang putih & halia
panaskan 4 sudu besar minyak dalam periuk & goreng rempah tumis bersama daun kari (saya masak hingga wangi atas api sederhana)
gaulkan air asam jawa dengan rempah kari, kemudian masukkan ke dalam periuk.
tuang air dan didihkan, kemudian masuk tetel dan dan rebus hingga empuk (kira2 1.5 jam)
setelah empuk, masukkan garam, gula (jika taruh) dan ubi kentang. masak hingga ubi kentang empuk.
bila kentang dah empuk, masukkan santan dan tomato. (ikut resipi asal, terus tutup api. tapi, saya biar hingga mendidih kembali baru tutup api)
Nota :-
kalau nak lagi sedap, tambah sket daging anggaran 150 gram ke (saya selalunya guna batang pinang)
kalau guna periuk tekanan (pressure cooker), boleh kurangkan air, perlahankan api & rebus selama 1/2 jam saja.
potong tetel tu jangan kecik2 sangat, nanti hancur. kalau saya buat, saya potong dadu lebih-kurang 1 inci besarnya....dah siap masak nanti, jadi 1/2 inci je.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

|