Wednesday, October 12, 2005

Resipi...KEK GULUNG KACAMATA

BAHAN A
4 biji kuning telur
1 biji putih telur
40 gram gula pasir
15 gram tepung gandum rendah protein
10 gram tepung jagung
1 sudu makan ovalette
5 gram tepung susu
5 gram serbuk koko
40 gram marjerin, dicairkan
1/2 sudu teh coklat pes

BAHAN B
12 biji kuning telur
3 biji putih telur
100 gram gula pasir
60 gram tepung gandum
10 gram tepung susu
5 gram tepung jagung
1 sudu makan ovalette
100 gram mentega, dicairkan
1/2 sudu teh lemon pes
1 sudu makan susu manis
1/8 sudu teh pewarna hijau

jem perasa yang disukai (strawberi, blueberi dll)

CARA MEMBUAT

Bahan A:
Pukul telur bersama gula dan ovalette sampai kembang. Masukkan tepung gandum, jagung, dan serbuk koko sambil diayak dan digaul rata. Masukkan majerin dan coklat pes sambil digaul perlahan. Tuang adunan ke dalam loyang 12x22 cm tinggi 4 cm yang disapu marjerin dan dialas kertas kuih. Bakar dalam oven selama 30 minit dengan suhu 170 darjah Celsius.

Bahan B:
Pukul telur dan ovalette sampai mengembang. Masukkan tepung gandum, tepung susu dan jagung sambil diayak dan digaul rata. Tuangkan mentega, lemon pes, susu manis, dan pewarna hijau sambil digaul rata. Tuang dalam 2 loyang ukuran 26x26x4 cm yang disapu marjerin dan dialas kertas kuih. Bakar dalam oven selama 25 minit dengan suhu 170 darjah Celsius.

Potong cake coklat vertikal menjadi 2 bagian. Potong cake hijau selebar cake cokelat 1 buah saja. Sapukan kedua potongan tadi dengan jem lalu ditampal 2. Potong kek yang ditampal itu jadi dua bagian sama besar. Satukan kek warna hijau dengan jem. Sapukan lebihan kek hijau dengan jem. Letakkan susunan cake lapis tadi di tengah. Gulung sambil dipadatkan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

|